Mijn tweede echte les. Ik kreeg weer 25 minuutjes voor de pauze, en 25 minuutjes erna.
Ik ben begonnen met herhalen van de week er voor: ritmes klappen. Ik merkte aan de kinderen de week ervoor dat ze de klap doorgeven etc erg leuk vonden! Dus daarom een klein herhalinkje. Ik wilde er niet heel erg veel tijd in stoppen, omdat het nu alleen even om de herhaling ging. Ik had verder geen doel met dit onderwerp. In mijn lesplanning stond 3 minuutjes.
Uiteraard was dit achteraf gezien veel te weinig..
Ik wilde daarna meteen door om aan de toonvastheid te werken. Ik legde aan de klas uit dat elk liedje op een bepaalde toon begint en dat als mensen samen dat liedje zingen iedereen dat liedje op diezelfde toon daadwerkelijk moet beginnen, omdat het anders niet mooi klinkt. 'K3 moet bijvoorbeeld ook op een bepaalde toon beginnen! Offeh.. Ali B!' Ik legde uit dat iedere toon een letter heeft. Ik wilde met de klas de D zingen. Ik zing het voor (met behulp van de gitaar) en zij zingen het na. Als dat goed gaat, gaan we kijken of het ook hoger kan, de A! Ik wilde eerst meer doen met de toon. Eerst de ene klas de lage toon, de andere de hoge. Maar ik merkte aan de klas dat het nog heel erg moeizaam ging: het verschil tussen hoog en laag. Ik besloot door te gaan naar het andere onderwerp, want deze tonen hadden te maken met het liedje wat ik met ze ging instuderen: Tierelierelier (staat in eigenwijs bij groep 3/4). Ik had van te voren op het bord de lettergrepen van de twee verschillende melodietjes van Tierelierelier op verschillende (toon)hoogtes op het bord geschreven. Ik zong de twee melodietjes voor, de ene begon op de D (de lage toon) en de andere op de A (de hoge toon). De kinderen zongen eerst na wat ik zong, daarna luisteren we goed naar welke ik zing. Dit ging erg goed! De kinderen deden in de lucht met hun hand de toonhoogtes die op het bord stonden na. Omdat het zo goed ging, liet ik iemand voor de klas komen die een van de melodietjes aan wilde wijzen, zodat wij ze konden zingen.
Hierna begon ik het hele liedje te zingen. Het was leuk te zien dat de kinderen gelijk herkenden welk melodietje ik eerst zong, en welke daarna. 'Hebben jullie goed opgelet? Weten jullie wat voor boodschappen ik heb gedaan in het liedje?'. Er gingen meteen vingers de lucht in (wat scheelt, want normaal schreeuwen ze meteen door elkaar heen). 'Een kruidenier juf!!'. Wat is een kruidenier dan? 'Weet ik veel.'
Goed. Ik uitleggen wat een kruidenier is. Waar ging het liedje nog meer over? 'Een pond suiker! En een pond meel!' Wat is een pond? 'Weet ik veel.' Hahah zo lief. Aangezien ik dit al voelde aankomen van te voren, had ik in mijn tas een pond meel, een pond suiker en een busje kaneel meegenomen. Het werd de kinderen gelukkig al een stuk duidelijker, en ze konden al na 2 keer voorzingen het hele liedje mee zingen. Als ik het eerste melodietje zong, wees ik het melodietje aan op het bord, als de boodschappen voorbij kwamen pakte ik ze van de tafel af, en als ik het andere melodietje zong wees ik dat weer aan op het bord. Het is leuk om te zien dat ze het daardoor veel beter onthouden omdat ze het in beeld voor zich hebben. Het is een goed steuntje om dat soort dingen mee te nemen!
Na de pauze heb ik het liedje herhaald. Vorige week hadden we bij De Dappere Soldaatjes met jongens/meisjes gewerkt. Dit was heel spannend, maar ze vonden het allemaal heel erg leuk! Omdat Tierelierelier al zo snel goed ging, wilde ik dit ook proberen. Ik merkte dat ze het al een stuk minder spannend vonden dan de week er voor. Nancy, de juf, zei ook achteraf dat dat waarschijnlijk kwam omdat ik vorige week tegen de klas dat ik vreselijk trots op ze was dat ze het zonder moeite zo allemaal apart wilden zingen en dat ze goed enthousiast mee zongen. Het is leuk om te zien dat het dus echt zo werkt, veel positieve aandacht is een goede stimulance! Daarna ben ik met hard/zacht begonnen, maar nu met mijn twee wijsvingers uit elkaar (luid) en weer dichter bij elkaar (zacht). Ook dit ging erg goed! Ze hadden het al zo snel door, dat ik vroeg welke kinderen nu naar voren wilde komen om de wijsvingers bij elkaar en verder van elkaar af wilde doen. Alle vingers gelijk omhoog!
Uiteraard kon ik niet elk kind doen. Ik had van de vorige les wel geleerd dat ik niet elk kind de beurt kon geven, omdat het dan gaat vervelen. Dus in mijn voorbereiding had ik al gezegd dat ik niet iedereen de beurt met dit soort dingen kan geven. Weer met andere onderwerpen zal ik anderen de beurt geven.
Ik begon met de Geluidsboom (die op Renske's blog staat!). Van te voren had ik al een mooie boom met klinkers op het bord getekend. Het was de bedoeling dat ik met een stok een route verzin in de boom, en de klas het mee zingt. Ook dit ging erg goed! De kinderen hadden er veel plezier in. Ik ben blij dat ik het aan het eind van de les heb gedaan, want de kinderen werden er ook wel heel erg druk van! Ook hier heb ik wat kinderen de beurt gegeven om naar voren te komen. Kinderen die al geweest waren met het hard/zacht zingen vonden het nu heel jammer dat ze de beurt hadden gegeven en lieten dat ook hard merken. Even een organisatiefoutje, naar mijn inziens, maar Nancy vertelde mij achteraf dat dat geen fout van mij is omdat daar geen ontkomen aan is (met kinderen de beurt geven). Maar ik heb toch echt geleerd dat je altijd naar jezelf moet kijken als kinderen onrustig worden ;)
Wat ook niet is gelukt met de Geluidsboom, maar wat ik wel graag wilde maar geen tijd meer in heb kunnen besteden, was het hoog/laag gedeelte. De kinderen vinden dit toch nog heel erg moeilijk. Als ik onderaan de boom bij de 'OE' begon en naar boven ging, ging het omhoog glijden wel goed. Maar als ik weer naar beneden ging met de stok bleven ze omhoog gaan, hoe hard ze ook probeerde! Ze begrepen de opdracht dus wel goed, maar het lukte niet. Ik besloot hier niet op terug te komen bij de kinderen, omdat het het laatste kwartiertje van de les was. Maar ik wil hier zeker wel op terug komen in de volgende lessen!
Mijn tips van Nancy:
- Hoog/laag en hard/zacht in 1 les stoppen is misschien iets te moeilijk. Ik merkte ook goed dat ze deze twee dingen door elkaar gingen halen. Hoe lager de toon, hoe zachter het klonk. Maar hoe hoger de toon, hoe harder ze begonnen te schreeuwen.
- Stel geen open vragen in een drukke groep! 'Weten jullie het nog?'
- Als je de groep rustiger wilt hebben, probeer dan eerst zelf rustig te worden. Om er continue over heen te schreeuwen heeft geen zin.
- Niet te veel 'ssst'-en. Uiteindelijk zit je meer te sssst'en dan dat je uitleg geeft, waardoor de 'ssst' geen waarden meer heeft. Verzin een regel met de kinderen dat ze stil moeten zijn.
Mijn tops:
- Hele goede en uitgebreide voorbereiding!
- Goede organisatie, de boom stond al netjes van te voren op het bord, de melodietjes van Tierelierelier ook.
- Ik ken de namen van de kinderen al, waardoor ik ze persoonlijk aan kan spreken als ze niet doen wat ik wil.
Zo, dit was het ongeveer. Ik was niet heeel erg tevreden over les, omdat de kinderen onwijs druk zijn bij mij. Ik voel me echt zo'n juf wat totaal geen orde kan houden! Gelukkig was Nancy zelf wel heel erg tevreden en kreeg ik meer positief commentaar dan negatief (alhoewel het er zoals hierboven misschien niet helemaal zo staat, maar bij mij blijft het negatieve toch altijd meer handen ;)).
Als laatste zette Nancy op de reflectie neer: 'Wees niet te streng voor jezelf, alles wat goed gaat komt vooral door jou, en wat minder goed loopt is nog om te leren.'
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten