donderdag 23 april 2009

22-04

Vandaag geen les gegeven omdat ik ziek was. Toch naar stage gegaan, want van kijken en mee helpen leer je ook veel.

Janneke gaf de rap les aan havo 3. Ik kwam te laat binnen omdat mijn trein vertraagd was. Het eerste wat ik zag was een klas die stil aan het luisteren was naar Janneke! Deze klas had ik alleen nog maar aan een project zien werken van Dirk, 4 speellessen achter elkaar. Maar dit beviel me wel! Janneke had veel in de gaten, het zag er goed uit!

Op een gegeven moment kreeg de klas de opdracht een eigen rap te schrijven. In tegenstelling tot de klas die Janneke daarna nog zou geven, gingen ze meteen aan het werk zonder gezucht of gesteun.

De volgende H3 klas hebben we voor het eerst gezien. Ze kwamen binnen met al meteen schreeuwend: "Gaan we zingen meneer? We willen zingen!" Ik denk: Hm, interesting. Ik: "Ik wil de volgende keer wel met jullie zingen, wat willen jullie zingen?" Meisje: "Maakt me niets uit!". Nou, mooi. Is dat ook meteen geregeld. Is makkelijker om over deze grote angst van mij heen te komen. :).
Goed. Janneke begon met haar les. Er zaten gelijk wat mensen te klieren en niet op te letten, waardoor Janneke iemand na een paar keer gewaarschuwd en boos aangekeken te hebben (Wow, en wat kan ze kijken!) naar een ander plekje in de klas heeft gezet. Dit was een goede zet, want de onrust was meteen verdwenen tijdens het uitleggen.
Toen moest de klas de rap in groepjes gaan verzinnen. Een meisje: "PFFFF WAAR SLAAT DIT OP?! ECHT JEEEEEEZUUUUSSSSS, ZIT IK OOK NOG BIJ HEM IN HET GROEPJE GAAADVER JEEEZUS." (Wat een heerlijke klas!!!).

Succesmomentjes van Janneke:
- Die jongen ergens anders neer zetten.
- Een meisje die zat te klieren te vragen wat er nou eigenlijk allemaal gezegd is.
- Consequent gebleven in het vinger op steken.

Tips (Waar ik trouwens een vraag voor jullie heb)
Janneke (en ik trouwens ook) hebben onwijs last van onze stem na zo'n les geven. Ik ben gewoon schor en Janneke gaat anders praten, aan het eind van elke zin om hoog, haha. En we hebben er op gelet, en als ze gewoon tegen ons praat dan doet ze dat namelijk niet.

Enige tips?

3 opmerkingen:

  1. Anna, ben je schor omdat je heel hard aan het praten bent tijdens zo'n les?! Of vind je het gewoon zo spannend voor de klas, dat je misschien heel veel spanning hebt?
    Mijn mentor maakt Nynke en mij ook bewust van ons stemgebruik tijdens de lessen; meer volume maken mag, maar als het niks oplevert niet doen.
    Pffff.. wat zegt Dirk hier eigenlijk over? Ik vind dit trouwens wel een mooi punt voor stagereflectie de volgende keer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou proberen om ieder geval water tussendoor te drinken. En echt alleen praten als het echt nodig is. Verder niet gaan drukken op je stem, gewoon maar wachten tot het stil is, niet erover heen gaan schreeuwen om de aandacht te krijgen. Misschien leuk om een keer uit te proberen: wachten tot het stil is en dan heel zacht (wel duidelijk) gaan praten. Kijken of ze dan opletten.
    En inderdaad Renske goed punt voor stagereflectie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anna! stage-mate!
    Ik heb inmiddels ook mijn reflectie gemaakt! en even wat bij jou afgekeken! jij reflecteert echt goed, ondanks dat je gewoon lekker mij hebt geobserveerd. Net besefte ik weer dat ik echt goeie feedback van je heb gekregen! thanx girl! We gaan ons stemgebruik idd maar es keer in stagereflectie gooien, lijkt me wel een puik plan!
    He, we gaan het nog wel even hebben over wat we woensdag gaan doen met de kids!

    BeantwoordenVerwijderen